proud_ionian Posted February 5, 2017 Posted February 5, 2017 Πριν λιγες εβδομαδες, στις 19.1 συμπληρωθηκαν 70 χρονια, απο το πολυνεκρο ναυαγιο του ατμοπλοιου Χειμαρα, στο Νοτιο Ευβοϊκο. Κατεβαινε απο Θεσσαλονικη για Πειραια και βουλιαξε μεταξυ Αγιας Μαρινας και Νεων Στυρων, στις βραχονησιδες Βερδουγια. Η επικρατέστερη εκδοχη ειναι οτι προσεκρουσε στις βραχονησιδες, ευρισκομενο εκτος πορειας, ενω κατ'αλλους επεσε σε ναρκη ή ηταν θυμα σαμποταζ. Ειναι το πλεον πολυνεκρο ναυαγιο στην Ελλαδα σε καιρο ειρηνης. Οι περισσοτεροι απο τα θυματα ηταν αριστεροι πολιτικοι κρατουμενοι. Πολλες μαρτυριες της εποχης ανεφεραν οτι οι συνοδοι χωροφυλακες δεν τους "ελυσαν" για να διασωθουν. Εδω ειναι το αφιερωμα της Μηχανης του Χρονου, μαζι με το σχετικο videο και εδω του TVXS. Σημερα συνειδητοποιησα οτι παρα τις αρκετες αναφορες, δεν ειχαμε σχετικο θεμα. Οποιος ξερει κατι περισσοτερο, ας προσθεσει,
Panagia Ekatontapiliani Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρα», πρώην S/S Hertha, είχε δοθεί το καλοκαίρι του 1946 ως πολεμική αποζημίωση από τη Γερμανία στο ελληνικό δημόσιο και τοποθετήθηκε στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς - Θεσσαλονίκη. Στις 18 Ιανουαρίου του 1947 το «Χειμάρα» με πλοίαρχο τον Σ. Μπιλλίνη και πλήρωμα 86 άνδρες απέπλευσε από τη Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας περίπου 544 επιβάτες. Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών ο πλοίαρχος επέλεξε να κινηθεί μέσω του Ευβοϊκού ώστε να αποφύγει τον Καφηρέα . Ήταν 19 Ιανουαρίου στις 04:00 τα ξημερώματα όταν ακούστηκε ένας τρομερός θόρυβος. Το πλοίο είχε προσκρούσει σε ύφαλο κοντά στις νησίδες Βερδούγια, μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Οι σκηνές που ακολούθησαν τη βύθιση του πλοίου μέσα στη νύχτα με το φοβερό ψύχος ήταν απίστευτα σκληρές. Χάθηκαν περίπου 400 άτομα, καθώς ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων. Το ναυάγιο του «Χειμάρα» αποτελεί μια μαύρη σελίδα της ναυτικής μας ιστορίας και έμεινε γνωστό ως ο «ελληνικός Τιτανικός». Φωτογραφία: Νικόλαος Κοντογεώργης, "Α/Π ΧΕΙΜΑΡΑ". Πηγή Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος.
georgios express Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 On 5/2/2017 at 10:54 PM, proud_ionian said: Οι περισσοτεροι απο τα θυματα ηταν αριστεροι πολιτικοι κρατουμενοι. Πολλες μαρτυριες της εποχης ανεφεραν οτι οι συνοδοι χωροφυλακες δεν τους "ελυσαν" για να διασωθουν. Με όλον τον σεβασμό, μικρότερο καλάθι, καθότι η αγιογραφική μυθιστοριογραφία είχε ήδη ξεκινήσει την δυναμική καριέρα που αριθμεί ήδη 70 χρόνια ζωής.
proud_ionian Posted February 12, 2017 Author Posted February 12, 2017 On 5/2/2017 at 10:54 PM, proud_ionian said: Οποιος ξερει κατι περισσοτερο, ας προσθεσει, γνωριζω ελαχιστες λεπτομερειες του συγκεκριμενου ναυαγιου και τη συγκεκριμενη αναφορα, την ειχα διαβασει σε καποιο απο τα κατα καιρους επετειακα αφιερωματα. δε βαζω και το χερι μου στο ευαγγελιο για το ποσοι εκ των νεκρων ηταν πολιτικοι κρατουμενοι.
Nick the Greek Posted February 14, 2017 Posted February 14, 2017 Αυτοί που ξέρουν πραγματικά τι έγινε, προφανώς το έχουν πάρει μαζί τους. Πάντως αναλογιζόμενοι τα ήθη και τα πάθη της εποχής, δεν το ακούς και λες πως είναι απίθανο. Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν ένα έθνος καταντάει να εμπλακεί εμφύλιο, κανείς δεν μπορεί να είναι περήφανος για το κομμάτι αυτό της ιστορίας. Σαν Χειμάρα δεν έχω δεί καμιά φωτογραφία του ολόκληρο, ποτέ. Έχω όμως να συνεισφέρω 2 κάρτες εποχής από τη συλλογή μου όπου μπορούμε να το δούμε ως Hertha, που ήταν και το πρώτο του όνομα ενόσω ήταν σε Γερμανική πλοιοκτησία. Δεν μπορώ να φανταστώ πως θα είχε υποστεί καμιά σοβαρή μετασκευή στην Ελλάδα, ειδικά λαμβανομένης υπ' όψιν και της βιασύνης με την οποία φαντάζομαι πως μπήκε στα δρομολόγια, έχοντας ως δεδομένο πως το όποιο οδικό δίκτυο θα ήταν κατεστραμένο από την Κατοχή, ή απασχολημένο από τις πολεμικές επιχειρήσεις του Εμφυλίου. Για την ιστορία, ήταν χτισμένο το 1905 στο Στεττίνο και νομίζω πως είχε και αδελφό του πλοίο που λεγόταν Odin, κάπου τα έχει πάρει το μάτι μου σε κάρτα που είναι μαζί. Στην πρώτη κάρτα το βλέπουμε πλήρως σημαιοστολισμένο και περιγραφόμενο ως "salonschnelldampfer" που με τα φτωχότατα γερμανικά μου μεταφράζω σαν "γρήγορο ατμόπλοιο με σαλόνι". Και πως να μην αποτελεί είδηση το σαλόνι, μια και βλέπουμε πως το μεγαλύτερο κομμάτι του ήταν ανοιχτά ντέκ. Δείτε τον κόσμο που είναι τσαμπιά στα καταστρώματα, προσέξτε την ανοιχτή γέφυρα. Βαλτική το χειμώνα σε ανοιχτή γέφυρα. Μαμά μου . Ήταν 76 μέτρα μήκος, μεγαλύτερο απ' ότι το φανταζόμουν, 10.3 πλάτος και με ταχύτητα 16 κόμβων. Προσέξτε επίσης μια μικρή μπίγα στην πλώρη, προφανώς για μεταφορά εμπορευμάτων και προμηθειών. Πλοιοκτησίας της "Εταιρείας Ατμοπλοίας Στεττίνου(σημερινό Πολωνικό Szczecin)" του Herr Braeunlich, φέρεται να έκανε δρομολόγια μεταξύ Swinemunde(το σημερινό Świnoujście της Πολωνίας) και Pillau(σημερινό Baltiysk, κομμάτι του Ρώσικου θύλακα του Kaliningrad -τότε Konigsberg της γερμανικής Ανατολικής Πρωσσίας- ανάμεσα σε Πολωνία και Λιθουανία). Κλασσική κάρτα εποχής. Στη δεύτερη κάρτα, έχουμε μια πιο καθαρή φωτογραφία όπου μπορούμε να διακρίνουμε ευκρινέστερα τα χαρακτηριστικά του πλοίου. Ακόμα και για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, νομίζω πως δεν είναι καθόλου άσχημο στο μάτι. Εξωτερικά δεν έχει καμιά αλλαγή, νομίζω πως άσπρο ήταν το χρώμα του και στις 2 κάρτες, έστω κι αν στην πρώτη φαίνεται να κιτρινίζει λίγο. Δεν ξέρω ποιά κάρτα είναι πιο παλιά από την άλλη αλλά εδώ η ταχύτητα από 16 κόμβους έχει πάει στους 17. Αποτέλεσμα βελτιώσεων στη μηχανή, ή διαφημιστικό τρύκ του πλοιοκτήτη υπό το φόβο του ανταγωνισμού? Πλοιοκτήτης ο ίδιος αλλά εδώ έχει αλλάξει η γραμμή. Τώρα φεύγει από το Stettin(Szczecin) για Swinemunde(σημερινό Świnoujście, λιμάνι αφετηρίας στο δρομολόγιο που είδαμε στην παραπάνω κάρτα) με το δρομολόγιο να συνεχίζεται για Rugen(γερμανικό νησί -ακόμα και σήμερα- στα ΒΔ του Swinemunde) και να τελειώνει στο -Δανέζικο σήμερα παρότι βρίσκεται κοντά στη νότια ακτή της Σουηδίας- νησί του Bornholm στα ΒΑ από το Rugen. Το τελευταίο αυτό κομμάτι του δρομολογίου είναι καθαρά στην ανοιχτή θάλασσα, οπότε μπορεί να φανταστεί κανείς τι θάλασσες έτρωγε το βαποράκι. Μπορεί να το φανταστεί κανείς να βγάζει τον πόλεμο επιστρατευμένο από το Kriegsmarine για μεταφορά στρατευμάτων κατά μήκος της Βαλτικής ακτής, μπορεί να το φανταστεί κανείς να συμμετέχει στην προσπάθεια εκκένωσης της Ανατολικής Πρωσσίας που σαρωνόταν από τις στρατιές του Rokossovsky μαζί με το μοιραίο Wilhelm Gustloff, είναι για την ακρίβεια θαύμα το ότι επέζησε από τους βομβαρδισμούς και τον ανελέητο πόλεμο του τέλους του 1944/αρχές του 1945 στην περιοχή εκείνη. Επέζησε, μόνο και μόνο για να πέσει θύμα -παίρνοντας μαζί του 400 άτομα- ίσως μιας νάρκης που θα μπορούσαν να έχουν τοποθετήσει οι ίδιοι οι κατασκευαστές του. Αυτό με τη νάρκη αναφέρεται σε κάποιο δημοσίευμα Βρεταννικού περιοδικού, όπως λένε οι Γερμανοί, οι οποίοι θεωρούν σαν αιτία βύθισης μια έκρηξη στο λεβητοστάσιο. Τραγική ειρωνεία, το γεγονός πως το πλοίο είχε περιέλθει στα χέρια του ελληνικού Κράτους σαν πολεμική αποζημείωση των Γερμανών, για το αίμα των τετιμημένων που πολέμησαν εναντίον τους. Και τελικά, έγινε ο τάφος ακόμα 400 Ελλήνων.
georgios express Posted February 15, 2017 Posted February 15, 2017 Έχω δεί τα πρακτικά της δίκης, το 1949 στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ. Αν βρώ χρόνο θα ανεβάσω τα links, αλλά αν σας θυμήσουν την δίκη του " Ηράκλειον" ή του "Σαμίνα", απεκδύομαι της ευθύνης.
johny Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 On 2/15/2017 at 1:48 AM, Nick the Greek said: Αυτοί που ξέρουν πραγματικά τι έγινε, προφανώς το έχουν πάρει μαζί τους. Πάντως αναλογιζόμενοι τα ήθη και τα πάθη της εποχής, δεν το ακούς και λες πως είναι απίθανο. Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν ένα έθνος καταντάει να εμπλακεί εμφύλιο, κανείς δεν μπορεί να είναι περήφανος για το κομμάτι αυτό της ιστορίας. Σαν Χειμάρα δεν έχω δεί καμιά φωτογραφία του ολόκληρο, ποτέ. Δυο φωτογραφίες-προφίλ του πλοίου με τα χρώματα που είχε όταν ταξίδεψε στην Ελλάδα δημοσιεύτηκαν στο βιβλίο "Ναυάγια στον ελληνικό βυθό: Κατάδυση στην ιστορία τους". Παραθέτω τις σχετικές σελίδες του βιβλίου, όπου παρατίθονται στοιχεία γύρω από τη βύθιση που δεν αφήνουν περιθώριο πως ήταν ένα ναυτικό δυστύχημα. Στην εμφυλιοπολεμική τότε εποχής το ναυάγιο έτυχε πολιτικής εκμετάλλευσης ένθεν κακείθεν...
Nick the Greek Posted February 3 Posted February 3 Και ένα καινούριο αφιέρωμα από την εκπομπή του Attica TV, Ζωντανές Μνήμες
ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ Posted February 3 Posted February 3 Στο 12,05 αναφέρει λανθασμένα λιμεναρχείο Βάρης Στην πραγματικότητα ήταν σταθμός ασυρμάτου ο οποίος υπήρχε τότε μεταξύ Βουλιαγμένης κ Βάρκιζας κ η περιοχή μάλιστα εξακολουθεί να λέγεται Ασύρματος.
georgios express Posted February 3 Posted February 3 Βίκτωρα, είσαι βέβαιος ότι εκείνη η περιοχή ονομάζεται «Ασύρματος»; Διότι ο «Ασύρματος» που εγώ τουλάχιστον γνωρίζω, είναι μεταξύ Άνω Νέας Σμύρνης, Αγίου Δημητρίου και Κοιμητηρίου Παλαιού Φαλήρου όπου σε μία μεγάλη έκταση υπάρχουν ακόμα υπολείμματα σταθμού κεραιών.
ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ Posted February 3 Posted February 3 (edited) Διάφορες περιοχές έχουν ή είχαν την ονομασία Ασύρματος τουλάχιστον στην Αττική Αυτή που αναφέρεσαι πολύ σωστά Δυστυχώς δεν γνωρίζω ποιά υπηρεσία ήταν εκεί Στην Βάρη ήταν ο μετέπειτα SVA ο οποίος μεταφέρθηκε αργότερα στη Λούτσα Στα Πετράλωνα προς του Φιλιπάππου,ξεχασμένη ονομασία,η ΔΡΥΝ του ΠΝ η οποία στο μεσοπόλεμο μεταφέρθηκε στον Βοτανικό Edited February 3 by ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ
senlac Posted February 4 Posted February 4 20 hours ago, ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ said: Στο 12,05 αναφέρει λανθασμένα λιμεναρχείο Βάρης Στην πραγματικότητα ήταν σταθμός ασυρμάτου ο οποίος υπήρχε τότε μεταξύ Βουλιαγμένης κ Βάρκιζας κ η περιοχή μάλιστα εξακολουθεί να λέγεται Ασύρματος. Σωστά Ασύρματος Αλιάνθου επι το πλήρες...είναι η περιοχή μεταξύ της παραλία Βάρκιζας και Βάρης
ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ Posted February 4 Posted February 4 Σωστά κ Αλίανθος ήταν προφανώς αρχαίο όνομα που δεν επικράτησε του αρβανίτικου Βάρκιζα Η περιοχή μεταξύ Ν Σμύρνης κ Αγ Δημητρίου εξυπηρετούσε διάφορες υπηρεσίες των ενόπλων δυνάμεων,αστυνομίας κ υπουργείων
Nick the Greek Posted February 4 Posted February 4 Έτσι, μέχρι πρίν 20 χρόνια υπήρχε και λεωφορειακή γραμμή με αριθμό 149, Πειραιάς - Αλίανθος. Η οποία τερμάτιζε στη Βάρκιζα.
ΒΙΚΤΩΡ ΧΙΩΤΗΣ Posted February 4 Posted February 4 Το 1968 είχεμετονομαστεί η γραμμή έτσι αλλά δυστυχώς κανείς δεν είπε τη Βάρκιζα Αλίανθο.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now