ΣΕΙΡΙΟΣ Posted March 23, 2010 Posted March 23, 2010 (edited) Ασχοληθήκαμε μόλις πριν λίγο καιρό (και μάλιστα αρκετά εκτενώς) με τις παντόφλες La Caranta και La Restinga οι οποίες χτίστηκαν στην χώρα μας για να δρομολογηθούν στο εξωτερικό. Ας κάνουμε ένα ταξίδι στον χρόνο, και ας πάμε 42 χρόνια πίσω, στο Πέραμα του 1968 για να δούμε άλλες δύο παντόφλες που χτίστηκαν στα μέρη μας σε σαφώς δυσκολότερους καιρούς για να δρομολογηθούν στην γείτονα Ιταλία. Ας διαβάσουμε κάποια αποσπάσματα από το εξαιρετικό βιβλίο του κ. Αποστόλη Δόμβρου "Ιστορίες από το Πέραμα". Quote ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΡΗΓΙΟΥ (Του κ. Αποστόλη Δόμβρου) "Στο Πέραμα τις δεκαετίες του '60 και του ΄70, φτιάχτηκαν πολλά φεριμπόουτ, κυρίως "παντόφλες", σίγουρα πάνω από εκατό κομμάτια, που γέμισαν τις τότε υπάρχουσες πορθμειακές γραμμές και ίδρυσαν πολλές νέες. Σε περίπτωση ανάγκης, ο μη γένοιτο, τα σκάφη αυτά θα πλαισιώσουν το στόλο του Πολεμικού Ναυτικού μας και θα προσφέρουν μεγάλες εθνικές υπηρεσίες, ως αντιστάθμισμα των Τουρκικών αποβατικών, με το στόλο των οποίων μας απειλούν οι γείτονες. Πορθμεία όμως που κατασκευάστηκαν στο Πέραμα για λογαριασμό ξένων πλοιοκτητών ήταν πολύ λίγα και ίσως μετριούνται στα δάκτυλα ενός ή -το πολύ- δύο χεριών. Μεταξύ αυτών είναι και τα δύο φέριμποουτ "Tourist Ferry Boat I" και "Tourist Ferry Boat IΙ" που φτιάχτηκαν στο Ναυπηγείο Αναστασιάδη - Τσορτανίδη για λογαριασμό της ομώνυμης Ιταλικής εταιρείας, που εδρεύει στη Μεσσήνη της Ιταλίας, και εξυπηρέτησαν τη γραμμή Messina - Regio di Calabria, που συνδέει το μεγάλο λιμάνι της Σικελίας με την απέναντι Ιταλική ακτή. Το στενό της Μεσσίνας από την αρχαιότητα ήταν ένα από τα σπουδαιότερα θαλασσινά περάσματα και χώριζε τη Μεγάλη Ελλάδα στα δύο, τη Σικελία στο νοτιά και την Καλαβρία στο Βορρά. Το σημερινό Regio di Calabria είναι το αρχαίο Ελληνικό Ρήγιο, όπου πριν από κάμποσα χρόνια (μετά το Β' Παγκόσμιο πόλεμο) βρέθηκαν στη θάλασσα του δύο μπρούτζινα αρχαιοελληνικά αγάλματα, τα γνωστά ως "πολεμιστές του Ρήγιου", που από πλευράς καλλιτεχνικής αξίας είναι ισότιμα του Ποσειδώνα του Αρτεμισίου (Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών) και της Αθηνάς του Πειραιά (Αρχαιοελληνικό Μουσείο Πειραιώς). Πρώτη φορά λοιπόν, με αφορμή την ναυπήγηση των δύο αυτών σκαφών, το Πέραμα ήρθε σε επαφή με Ιταλούς πλοιοκτήτες και τον Ιταλικό νηογνώμονα RINA, που τον εκπροσωπούσε τότε στην Ελλάδα ο συνάδελφος κ. Μπογδάνος. Πολύ γρήγορα, η αμοιβαία καχυποψία της αρχής, "μαφιόζοι αυτοί, Πειραιώτες μάγκες εμείς", ξεπεράστηκε, και το "ούνα ράτσα, ούνα φάτσα" ισοπέδωσε όλες τις δυσκολίες. Οι Ιταλοί, ως γνωστόν, δεν μιλάνε ξένες γλώσσες, μάλιστα οι Σιτσιλιάνοι ισχυρίζονται ότι μιλούν Γαλλικά, αλλά εμείς, με τα Γαλλικά του "Κυπρίου" του τότε γυμνασίου είμαστε καλύτεροι. Έτσι αναγκαστήκαμε να μάθουμε λίγα Ιταλικά για να κάνουμε τη δουλειά μας. Οι Ιταλοί πλοιοκτήτες δεν είχαν καμμία σχέση με τους δικούς μας, που ναυπηγούσαν τότε στο Πέραμα, ξεκινώντας πέντε - έξι συνεταίροι μαζί, με τριακόσιες χιλιάδες σε γραμμάτια και με ένα υπερτιμολογημένο δάνειο από την ΕΤΒΑ. Οι Σικελοί ήταν άρχοντες, είχαν επιφάνεια (αν τα κεφάλαια τους ήταν της Μαφίας αυτό δεν μπορούσαμε εμείς να το ξέρουμε), και ο εξοπλισμός των πλοίων τους ήταν υψηλοτάτων προδιαγραφών. Και τα δύο σκάφη εξοπλίστηκαν με πλευρικές έλικες, για να αυξάνεται η ικανότητα τους στους ελιγμούς, που μέχρι τότε δεν είχαν εγκατασταθεί σε κανένα Ελληνικό φεριμπόουτ made in Perama. Ναυπηγός των πλοίων αυτών ήταν ο Λευτέρης ο Καβαλλάρης. Νεαρός επιστήμονας, σπουδαγμένος στο Πολυτεχνείο της Νεαπόλεως, άριστος γνώστης της Ιταλικής νοοτροπίας και γλώσσας. Ο συνάδελφος αυτός ήταν φαινόμενο δημοσιοσχεσίτη. Ήταν σε θέση να διαβάσει στο περιοδικό "Motorship" ότι ο σείχης του Κουβέιτ ήθελε να προμηθευτεί δύο υδροφόρα πλοία και την άλλη μέρα βρισκόταν στο Κουβέιτ και την παράλλη πίσω στον Πειραιά, με το κοντράτο στην τσέπη. Καταγόταν από το Αγρίνιο, χωρίς ίχνος ναυτικής οικογενειακής παράδοσης και σήμερα είναι πλοιοκτήτης με "χασιέντα" στην παραλία της Ναυπάκτου. Από την μία μεριά λοιπόν ο Καβαλλάρης, από την άλλη ο κυρ Μήτσος ο Αναστασιάδης, με τις γερές βάσεις της ναυπηγικής του Πολυτεχνείου της Μόσχας, και -ας υπερασπιστούμε το σπίτι μας μην πέσει και μας πλακώσει- η αφεντιά μου, που είχε αναλάβει τον τεχνικό εξοπλισμό των δύο πλοίων. Κατασκευάσαμε λοιπόν δύο φεριμπόουτ, ανοικτού τύπου μεν, αλλά κούκλες. Οι Ιταλοί πλοιοκτήτες ενθουσιάστηκαν με την ποιότητα της δουλειάς μας και το χαμηλό κόστος. Τα δύο σκάφη αυτά ακόμα ταξιδεύουν στο στενό της Μεσσίνας και ανταγωνίζονται με επιτυχία πιό σύγχρονα φέρι με έλικες Voith-Scheneider κτλ. Το τρίτο σκάφος της σειράς που αποφάσισαν λίγο αργότερα να παραγγείλουν οι πλοιοκτήτες, δεν ναυπηγήθηκε στο Πέραμα. Κάποια διαφωνία μεταξύ Ιταλών, Καβαλλάρη και Αναστασιάδη εμφανίστηκε. Και οι τρεις ήθελαν να βελτιώσουν την θέση τους. Έτσι η παραγγελία κατέληξε σε ένα Ιταλικό ναυπηγείο στη Νάπολι. Εγώ ανέλαβα πάλι τον εξοπλισμό του, αλλά λόγω των συχνών απεργιών στο ναυπηγείο, ο χρόνος παράδοσης διπλασιάστηκε, καθώς και το κόστος. Οι Σιτσιλιάνοι πλοιοκτήτες μετάνιωσαν πικρά που διέκοψαν τη συνεργασία τους με τον Πειραιά. Είμαι σίγουρος ότι όταν στο Μουσείο του Regio di Calabria, του τέρματος του ταξιδιού των οχηματαγωγών τους, στην απέναντι Ιταλική ακτή, βλέπουν τα δύο θαυμάσια μπρούτζινα αγάλματα, θα θυμούνται τους "πολεμιστές του Περάματος", που τους έφτιαξαν τα "Tourist Ferry Boat Uno" και "Duo". Τι σπουδαία ανακύκλωση της "Μάνια Γκρέτσια" αλήθεια ! Copyright : ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΔΟΜΒΡΟΣ & ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ Ο κ. Δόμβρος στην παραπάνω αφήγηση του αναφέρεται στα δύο πλοία ως "Tourist Ferry Boat" UNO και DUO. Δεν γνωρίζω αν ξεκίνησαν να ναυπηγούνται με αυτό το όνομα και κατόπιν το άλλαξαν. Γιατί όπως μπορείτε να δείτε και στην φωτογραφία -στο παραπάνω κείμενο- του "δεύτερου" πλοίου, στην πλώρη αναγράφεται "SECONDO" και όχι "DUO". Όπως όμως και να έχει το πράγμα, τα δύο πλοία 42 αλόκληρα χρόνια μετά την ναυπήγηση τους, συνεχίζουν να ταξιδεύουν στις θάλασσες της Ιταλίας. Με το ίδιο όνομα, "Tourist Ferry Boat Primo" και "Tourist Ferry Boat Secondo" αλλά με αρκετές αλλαγές στα σκαριά τους που δυστυχώς τα ασχημήνανε πολύ σε σχέση με την αρχική τους μορφή, και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε σε ποιά φάση της "ζωής" τους γίνανε. Οι δύο παρακάτω φωτό των πλοίων με λευκά χρώματα είναι από την χρονιά 2006, ενώ η τρίτη είναι περυσινή και δείχνει πιά είναι τα σημερινά χρώματα και σινιάλα τους όπου και δραστηριοποιούνται ως φορτηγά πλοία πιά (νομίζω) στην περιοχή της Νάπολι. Αξίζει πράγματι να συγκρίνετε τις δύο φωτογραφίες του "Secondo", την τωρινή και την ασπρόμαυρη από το βιβλίο του κ. Δόμβρου όταν και ήταν στην πρώτη του (και πολύ ομορφότερη) μορφή. Τourist Ferry Boat Primo (2006) Copyright : naviearmatori - Eustachio Patalano. Τourist Ferry Boat Secondo (2006) Copyright : naviearmatori - Eustachio Patalano. Τourist Ferry Boat Primo (2009) Copyright : naviearmatori - Eustachio Patalano. Edited February 22, 2018 by Nick the Greek tag
mpourtzi Posted March 24, 2010 Posted March 24, 2010 Η καθέλκυση στα ναυπηγεία Περάματος, του Primo, απο τα κινηματογραφημένα επίκαιρα της εποχής: http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=1201&thid=2624
ΣΕΙΡΙΟΣ Posted March 24, 2010 Author Posted March 24, 2010 Πολύ όμορφο το βιντεάκι και πάρα πολύ ενδιαφέρον από ιστορικής άποψης αν ισχύει πράγματι αυτό που ακούγεται, το ότι δηλαδή το Tourist Ferry Boat Primo ήταν -και είναι βέβαια- το πρώτο ξένο σκάφος που ναυπηγήθηκε σε Ελληνικά ναυπηγεία.
polmyt Posted March 24, 2010 Posted March 24, 2010 Πολυ ενδιαφερον το ολα θεμα.Γενικα πρεπει να ηταν περιεργο για την Ελλαδα της τοτε εποχης μια ναυπηγηση για το εξωτερικο εστω και παντοφλας. Ειναι ιδεα μου ή μοιαζουν αρκετα με τον ΑΡΓΟΝΑΥΤΗ του Ριου? Η ολη μετασκευη τους παντως τα εχει χαλασει αρκετα οπτικα
miko mission Posted May 28, 2011 Posted May 28, 2011 TOURIST FERRY BOAT SECONDO στην Ναπολη το καλοκαιρι του 2009 TOURIST FERRY BOAT III στo pozzuoli το 2009
gtogias Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 (edited) Ιδού και φωτογραφία του Primo από διαφημιστική καταχώρηση του ναυπηγείου Αναστασιάδη - Τσορτανίδη: Edited May 31, 2011 by gtogias
ΣΕΙΡΙΟΣ Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Δύο πρόσφατες φωτογραφίες του Tοurist Ferry Boat Secondo, 16 Ιουνίου 2011, σε άφιξη και αναχώρηση του στην (και από την) Νάπολι. Από το naviearmatori.net και τον Guiddo90. Σημ. Απορίας άξιον είναι πάντως, το ότι τα τελευταία χρόνια (και είναι αρκετά), που αυτό και το αδελφάκι του ταξιδεύουν ως φορτηγά, δεν μετονομάστηκαν. Σίγουρα, μόνο ...τουριστικά ferry δεν είναι πιά.
miko mission Posted August 4, 2011 Posted August 4, 2011 Μια και το αναφαιρθηκε το ιστορικο αυτο πλοιο ανοιχτου τυπου σας βαζω μια φωτο που τραβηξα to 2009 απο την γεφυρα του naiade με δευτερο πλοιαρχο τον μοναδικο καραβολατρη και φιλο eustaccio patalano
ΣΕΙΡΙΟΣ Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 Ποστάροντας πριν από λίγο στο θέμα του Green Salina (ex- Άγιος Σώστης, Regium, Pasqualina Catania) έπεσε το μάτι μου σε μία φωτογραφία του A.SCRIMALI που είχε ανεβάσει πριν από καιρό ο προσφιλής και λαοφιλής polmyt , και για την οποία αναρωτιόταν (σωστά) αν το πλοίο πίσω από αυτό που φαίνεται σε πρώτο πλάνο ήταν το REGIUM (νυν GREEN SALINA). Απόρησα λοιπόν, πως και δεν την είχε ανεβάσει την συγκεκριμμένη φωτό και στο παρόν θέμα, μιας και το πλοίο στο πρώτο πλάνο, δεν είναι άλλο από το Tοurist Ferry Boat Primo, στην πρώτη του μορφή, όπως είχε ναυπηγηθεί στο Πέραμα, και πριν βέβαια του προσθέσουν πρυμαίο καταπέλτη και το αλλάξουνε κατά πολύ εμφανισιακά.
ΣΕΙΡΙΟΣ Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Να αναγνωρίσω το λάθος μου στο αμέσως προηγούμενο ποστ, μιας και το πλοίο που απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο στην φωτό του A.SCRIMALI, σαφώς και δεν είναι το Tourist Ferry Boat Primo αλλά το Tourist Ferry Boat Terzo.
ΝΗΡΕΑΣ Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Για να δούμε κι ένα βίντεο με το primo να παλεύει με τα κύματα στον κόλπο της Νάπολης.
Panagia Ekatontapiliani Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Κάποιες φωτογραφίες από τις καθελκύσεις του Τourist Ferry Boat Primno & του Τourist Ferry Boat Secondo από τη σελίδα του ναυπηγείου του κ. Αναστασιάδη.
Nick the Greek Posted December 10, 2016 Posted December 10, 2016 Και μερικές φωτογραφίες από το Tourist Ferry Boat Secondo από το φακό του υπογράφοντος. Μιλάμε για ένα από τους πιο απαίσιους χρωματισμούς που έχω δεί ποτέ σε πλοίο. Το βλέπουμε εδώ να παλεύει με το βορειοδυτικό σουέλ που ταλαιπώρησε όλα τα πλοία, το συγκεκριμένο Σαββατοκύριακο που βρέθηκα εκεί. Την επόμενη μέρα ο καιρός έχει καλυτερεύσει και έχει βγεί δειλά κι ο ήλιος, βλέπουμε εδώ και την πρυμνιά όψη με τον απαίσιο καταπέλτη. Βασικά το πλοίο θυμίζει νεκροφόρα. Για το τέλος το βλέπουμε πάλι να παλεύει το σουέλ, με το νησί της Procida στο background.
Nick the Greek Posted July 1, 2017 Posted July 1, 2017 Έχουμε μετονομασία του Tourist Ferry Boat Primo σε Giuseppina Prima
Panagia Ekatontapiliani Posted July 13, 2017 Posted July 13, 2017 Το Tourist Ferry Boat Secondο στο Pozzuoli της Ιταλίας σε μια φωτογραφία το Μάιο.
Panagia Ekatontapiliani Posted March 28, 2018 Posted March 28, 2018 Το Giuseppina Prima είναι από τις 9 Μαρτίου στη επισκευαστικη ζώνη της Ναπολη.
Nick the Greek Posted November 26, 2021 Posted November 26, 2021 Λαέ της ελληνικής παντόφλας, το Tourist Ferry Boat Secondo έχει πια αλλάξει σινιάλα, και πια στο πλευρό του γράφει Medmar. Αυτόν τον καιρό έχει βγεί στη Napoli για ετήσια αλλά γενικότερα συνεχίζει στα 52 του χρόνια να συνδέει την ηπειρωτική Ιταλία με την Procida και την Ischia. Επίσης για κάποιο λόγο μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η όψη.
Nick the Greek Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Αφού είδαμε το Tourist Ferry Boat Secondo, ώρα να πάμε να δούμε και την Giuseppina Prima, η οποία στα 53 της συνεχίζει ακάθεκτη. Την βλέπουμε εδώ στην Casamicciola Terme να περιμένει την επόμενή της αναχώρηση. Η πλοιοκτησία της έχει πια αλλάξει και έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της Traspemar, για λογαριασμό της οποίας κάνει δρομολόγια ανάμεσα στην Casamicciola Terme και το Pozzuoli. Η άλλη διαφορά είναι πια το ότι το πλοίο δουλεύει σαν roro και δεν κουβαλάει πια επιβάτες.
Nick the Greek Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 Υφίσταται ακόμη το Tourist Ferry Boat Secondo, να μια λήψη του από το καλοκαίρι που μας πέρασε. Ποτέ δεν πρέπει να κρίνεις το βιβλίο από το εξώφυλλό του αλλά ομολογουμένως ετούτο εδώ το εξώφυλλο δεν εμπνέει καμία, μα καμία εμπιστοσύνη για το εσωτερικό.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now