Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

Posted (edited)
 

Ένα πολύ ενδιαφέρον δημοσίευμα που αφορά στην πρόθεση (στην Ελλάδα ζούμε...) ανέγερσης Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης στο υπό διαμόρφωση Άλσος Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο (Παλιό Φάληρο Αττικής).

Παραθέτω αυτούσιο το δημοσίευμα από το "ΤΟ ΒΗΜΑ online" (από την ίδια πηγή και η μακέτα).

Ενα μουσείο γεννιέται στον Φλοίσβο.

Ενα νέο κτίριο που θα αναδείξει την ελληνική ναυτική παράδοση διά μέσου των αιώνων πρόκειται να ανεγερθεί σε έκταση δεκατριών στρεμμάτων με μέτωπο στη θάλασσα και δίπλα στο θωρηκτό «Αβέρωφ».

της μαριας θερμου | Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2009.

Ενας στρόβιλος νερού που συμβολίζει το κύμα του Αιγαίου. Ισως ένα κοχύλι. Σίγουρα όμως κάτι που έχει σχέση με τη θάλασσα, την ελληνική θάλασσα. Αν για κάθε μουσείο υπάρχει ένα σημείο αναφοράς το νέο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης είναι βέβαιο ότι θα χαρακτηρίζεται αρχιτεκτονικά από αυτόν τον στρόβιλο νερού, που θα οδηγεί προς τη θάλασσα, σηματοδοτώντας την αέναη σχέση του υδάτινου στοιχείου με την Ελλάδα. Ενα κτίριο με δυναμικές γραμμές που θέλει να αντλεί σχεδιαστικά στοιχεία του από τα σύγχρονα πλοία, αλλά κυρίως στοχεύει στη δημιουργία ενός μουσειακού χώρου, ικανού να αναδείξει την ελληνική ναυτιλία διά μέσου των αιώνων. Από την Προϊστορική εποχή, όταν ο άνθρωπος παρά τις ελάχιστες δυνατότητές του δεν δίστασε να ανοιχτεί στο πέλαγος, ως σήμερα όπου τα ελληνικά πλοία είναι οι κυρίαρχοι των ωκεανών. Γιατί παρά τη μεγάλη ναυτική παράδοσή της η Ελλάδα δεν διαθέτει μουσείο αντάξιο των προσδοκιών και των απαιτήσεων μιας χώρας που έγραψε και γράφει ιστορία στη ναυτιλία. Στον Φλοίσβο, λοιπόν, σε έκταση δεκατριών στρεμμάτων με μέτωπο στη θάλασσα και δίπλα στο θωρηκτό «Αβέρωφ» αυτό το κτίριο, που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας καθηγητής κ. ΓιάννηςΠατρώνης, φιλοδοξεί να περιλάβει ολόκληρη την ελληνική ναυτική ιστορία από τον πολυμήχανο Οδυσσέα ως τους σημερινούς καπετάνιους των υπερπόντιων τάνκερ και τους κυβερνήτες του Πολεμικού Ναυτικού. Η βούληση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας για την υλοποίηση του σχεδίου είναι δεδομένη. Ζητούμενο αποτελεί η χρηματοδότησή του. «Η εγκατάσταση ενός ναυτικού μουσείου κοντά στη θάλασσα είναι καθοριστική για την ανάδειξη και την επίτευξη του στόχου του, ο οποίος δεν είναι μόνο η παράθεση της Ιστορίας αλλά και η προσπάθεια δημιουργίας βιωματικής σχέσης του κοινού με το αντικείμενο» τονίζει ο κ. Πατρώνης. Και η παραχώρηση της συγκεκριμένης έκτασης στο Φαληρικό Δέλτα από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού για την ανέγερση του μουσείου και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου σε Αλσος Ναυτικής Παράδοσης υπήρξε καταλυτική για τη σύλληψη της αρχιτεκτονικής ιδέας. «Η αναπόσπαστη σχέση της θάλασσας με την Ιστορία του τόπου σε όλες τις περιόδους της και η ανάγκη άμεσης σύνδεσης του νερού με τα δρώμενα του μουσείου οδήγησαν στην ιδέα σχεδιασμού ενός καναλιούτο οποί ο θα “αναβλύζει” από τον πυρήνα του μουσείου και θα κυλά προς τη θάλασσα» προσθέτει ο ίδιος.

Πρόκειται για το «σήμα κατατεθέν» του κτιρίου, ένα σπειροειδές κανάλι που έχει αφετηρία το κέντρο του, το οποίο συμπίπτει με την αίθουσα της εισόδου, και πέρας τη θάλασσα. Οι όχθες του καναλιού διαμορφώνονται από τη μία πλευρά με αυστηρές ευθείες ενώ από την άλλη πιο ελεύθερα, και όταν το νερό ενώνεται με τη θάλασσα, λόγω της κλίσης του πυθμένα του, σχηματίζεται ένας τεχνητός, μικρός καταρράκτης. «Είναι ο στρόβιλος-κύμα που συμβολίζει τη συνεχή κίνηση της θάλασσας του Αιγαίου,ο κύκλος του νερού με τον αέρα,με ακτίνεςβλέμμα προς όποια κατεύθυνση επιθυμεί κανείς,μια ελευθερία που παρέχει ο ανοιχτός ορίζοντας της θάλασσας» σημειώνει ο κ. Πατρώνης. Ανάμεσα στο κανάλι εξάλλου και την πτέρυγα των εκθεσιακών χώρων αναδεικνύεται η «Γέφυρα του Παπανικολή» ενώ άλλα εκθέματα προβλέπονται για τον υπαίθριο χώρο.

Το κτίριο

Συνολικής επιφανείας 8.539 τ.μ. το κτίριο αποτελείται από ισόγειο με μικρό πατάρι και έναν όροφο ενώ διαθέτει και υπόγειο. Πληρώντας τις σύγχρονες μουσειολογικές αντιλήψεις περιλαμβάνει τόσο εκθεσιακούς χώρους ( 2.806 τ.μ.) όσο και αίθουσες πολιτιστικών δραστηριοτήτων (1.163 τ.μ.), χώρους εξυπηρέτησης του κοινού (982 τ.μ.) και φυσικά πάρκινγκ. Ιστορικά γεγονότα αλλά και διεθνείς πολεμικές συρράξεις, με το ελληνικό Ναυτικό από την αρχαιότητα ακόμη να διαδραματίζει εξαιρετικό ρόλο (ας σημειωθεί μόνο η ναυμαχία της Σαλαμίνος κατά την οποία η νίκη εναντίον των Περσών ήρθε ακριβώς από τον ναυτικό στόλο των Αθηναίων), η εμπορική δραστηριότητα στην οποία διακρίθηκε ανέκαθεν η Ελλάδα, μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις που διαφοροποίησαν τη ναυτιλία αλλά και η ίδια η μελέτη της θάλασσας για λόγους πρακτικούς, επιστημονικούς ή για την προστασία της είναι θέματα που περιλαμβάνονται στο μουσείο. Εξάλλου το μέτωπό του προς τη θάλασσα μπορεί να λειτουργήσει ως υπαίθριος εκθεσιακός χώρος με διαφορετικούς τύπους σκαφών, τα οποία ως εκθέματα θα είναι επισκέψιμα στο κοινό (από αρχαία ομοιώματα έως σύγχρονα σκαριά πλοίων του Πολεμικού και του Εμπορικού Ναυτικού).

Η έκθεση

Ολοι οι εκθεσιακοί χώροι βρίσκονται στο ισόγειο όπου θα αναπτυχθούν τα εκθέματα σε 16 ενότητες, χρονολογικές και θεματικές. Η αρχή γίνεται με την οικολογία της θάλασσας, μια σύγχρονη μουσειολογική πρόταση, πολύτιμη στις ισχύουσες περιβαλλοντικές συνθήκες. Ακολουθούν ενότητες για την Προϊστορική και Αρχαία εποχή, τη Βυζαντινή και Μεσαιωνική και την Επανάσταση του 1821 με τον Αγώνα για την Ανεξαρτησία. Εν συνεχεία παρουσιάζονται η Ιστιοφόρος Ναυτιλία του 18ου και 19ου αιώνα και η επανάσταση που έφερε η χρήση του ατμού στη ναυτιλία από τον 19ο αιώνα, με την ενότητα αυτή να φθάνει ως το 1945. Οι πόλεμοι του 1912-13 και 1914-1918 εξετάζονται μαζί ενώ μια ενότητα καταλαμβάνει ο Β Δ Παγκόσμιος Πόλεμος.

Τα εμπορικά πλοία όπως εξελίχθηκαν μετά το 1945 και εν συνεχεία τα επιβατηγά και τα υπερωκεάνια αποτελούν δύο ακόμη εκθεσιακές ενότητες του μουσείου, το οποίο ολοκληρώνεται παρουσιάζοντας μερικά άκρως σημαντικά θέματα: είναι η υποβρύχια έρευνα, ο αθλητισμός της θάλασσας, η προστασία του περιβάλλοντος, η χαρτογραφία και τέλος μια ναυτική πινακοθήκη. Οι σύγχρονες τεχνολογίες εξάλλου παρέχουν με τις δυνατότητές τους οπτικοακουστική περιήγηση στο μουσείο και στα εκθέματά του αλλά και στα μεγάλα θέματα της θάλασσας και της ζωής σε αυτήν.

Το κόστος

Ενα αμφιθέατρο 206 θέσεων, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αίθουσα διαλέξεων, προβολών ή και συναυλιών και μάλιστα ανεξάρτητα από τη λειτουργία του μουσείου περιλαμβάνεται επίσης στο κτίριο. Το ίδιο και ο χώρος περιοδικών εκθέσεων τοποθετημένος σε σημείο όπου μπορεί να «συνεργασθεί» με το αμφιθέατρο. Το πωλητήριο θα βρίσκεται ως είθισται δίπλα στην κυρία είσοδο του μουσείου ενώ το αναψυκτήριο στο τέλος της διαδρομής-επίσκεψης και με θέα, φυσικά, στη θάλασσα. Στον όροφο του μουσείου εξάλλου τοποθετούνται η βιβλιοθήκη και τα γραφεία διοίκησης. Οσο για το πάρκινγκ έχει χωροθετηθεί απέναντι από την είσοδο του μουσείου με τη μεσολάβηση λωρίδας πρασίνου. Φύτευση προβλέπεται άλλωστε σε όλο τον περιβάλλοντα χώρο.

Από το 1989 όταν προκηρύχθηκε από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το νέο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης, ο οποίος και ανέδειξε το 1991 τη μελέτη του κ. Πατρώνη, ως σήμερα έχει μεσολαβήσει πολύς χρόνος. Παρ΄ ότι το 1993 εγκρίθηκε και η οριστική μελέτη, η ανέγερση του μουσείου εξακολούθησε να παραμένει στα χαρτιά. Αναζωπύρωση του θέματος σημειώθηκε μόλις πριν από λίγα χρόνια, έτσι το 2007 εγκρίθηκε και η μελέτη εφαρμογής. Τα πάντα είναι πλέον έτοιμα. Εσχάτως μάλιστα έγινε γνωστό ότι ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Μεϊμαράκης πρόκειται να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ. Θετική κίνηση, αρκεί να υλοποιηθεί. Ο προϋπολογισμός του στα 30 εκατ. ευρώ είναι ασφαλώς υψηλός, μόνο που το συγκεκριμένο μουσείο προσφέρεται κατ΄ εξοχήν για τη συμμετοχή και χορηγών.

Για τον κ. Πατρώνη, πάλι, αποτελεί «απλώς» μια ιστορία 16 χρόνων, η οποία για λόγους αυτονόητους έγινε και προσωπική. «Η θέση του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης μπορεί να ορισθεί ως το τέλος μιας πορείας- περιπάτου που αρχίζει από τον οδικό άξονα της λεωφόρου Συγγρού και διά μέσου πεζοδρόμων καταλήγει στο πάρκο του μουσείου» υπογραμμίζει, επισημαίνοντας και την εικόνα της ακτής από τη θάλασσα, με το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στη μία άκρη και το μουσείο στην άλλη. Ενα μέτωπο αφιερωμένο στον άνθρωπο με την προσφορά αθλητικών, ψυχαγωγικών, εκπαιδευτικών δράσεων.

post-929-128326978055_thumb.jpg

Edited by Nick the Greek
Posted
Ενα μουσείο γεννιέται στον Φλοίσβο.

[...]Από το 1989 όταν προκηρύχθηκε από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το νέο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης, ο οποίος και ανέδειξε το 1991 τη μελέτη του κ. Πατρώνη, ως σήμερα έχει μεσολαβήσει πολύς χρόνος. Παρ΄ ότι το 1993 εγκρίθηκε και η οριστική μελέτη, η ανέγερση του μουσείου εξακολούθησε να παραμένει στα χαρτιά. Αναζωπύρωση του θέματος σημειώθηκε μόλις πριν από λίγα χρόνια, έτσι το 2007 εγκρίθηκε και η μελέτη εφαρμογής. Τα πάντα είναι πλέον έτοιμα. Εσχάτως μάλιστα έγινε γνωστό ότι ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Μεϊμαράκης πρόκειται να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ. Θετική κίνηση, αρκεί να υλοποιηθεί. Ο προϋπολογισμός του στα 30 εκατ. ευρώ είναι ασφαλώς υψηλός, μόνο που το συγκεκριμένο μουσείο προσφέρεται κατ΄ εξοχήν για τη συμμετοχή και χορηγών.

Δεν νομίζω ότι με τέτοιο "ιστορικό" του κτηρίου μπορούμε να λέμε ότι "γεννιέται". Γεννιέται τί? Κάτι που θα έπρεπε να είχε γεννηθεί εδώ και πολλές δεκαετίες? Και γιατί δεν γεννήθηκε? Έλειπαν τα λεφτά και η διάθεση? Δεν νομίζω ότι το ποσό είναι απαγορευτικό για μια ναυτική χώρα και με εφοπλιστές που θα δώσουν ένα σωρό λεφτά για να φτιάξουν μουσείο στο Liberty -αλήθεια, είναι δυνατόν να συνυπάρξουν αυτά τα 2 μουσεία? Και ποιά μελέτη θα εφαρμοσθεί, αυτή που έγινε πριν 20 χρόνια? Θυμάται κανείς πώς ήταν η περιοχή πριν 20 χρόνια? Και βεβαίως δεν κριτικάρω την μελέτη (ούτε καν την έχω δει), αλλά μόνο το ότι συντάχθηκε πριν 20 χρόνια, τότε που ήταν εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα της περιοχής. Και δεν πιστεύω ότι τελικά θα γίνει ποτέ σε αυτό το σημείο. Ιδανικό βεβαίως σημείο, δίπλα στα ελλιμενισμένα ιστορικά πλοία, αλλά δυστυχώς και δίπλα σε τόσες άλλες ραγδαία αναπτυσσόμενες χρήσεις.
Posted
.... Θυμάται κανείς πώς ήταν η περιοχή πριν 20 χρόνια? ...Ιδανικό βεβαίως σημείο, δίπλα στα ελλιμενισμένα ιστορικά πλοία, αλλά δυστυχώς και δίπλα σε τόσες άλλες ραγδαία αναπτυσσόμενες χρήσεις.

Συμμερίζομαι και κατανοώ τις επιφυλάξεις του Νηρέα, αλλά ίσως υπάρχει ελπίς:

  • Η περιοχή στην οποία προβλέπεται να γίνει το Μουσείο, είναι ίδια όπως ήταν προ 20ετίας. Δίπλα ακριβώς στο Κολυμβητήριο, το οποίο δεν έχει επεκταθεί καθόλου, ενώ η προβλεπόμενη έκταση είναι περιφραγμένη και δεν έχει καταπατηθεί. Άλλες χρήσεις δύσκολα θα εγκατασταθούν (μαγαζιά, εστιατόρια, κλπ, κλείδωσαν με την Μαρίαν Αλίμου).
  • Η Μαρίνα Αλίμου, made by Lamda Developments, έχει αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή και παρότι κοστίζει ;), γεμίζει.
  • Τα Ολυμπιακά Έργα βοήθησαν να καθαρίσει η περιοχή ανάμεσα στο Κολυμβητήριο και το γήπεδο του Ταεκβοντό.
  • Στον εφαπτόμενο χώρο του Παλαιού Ιπποδρόμου, το Ίδρυμα Νιάρχου ετοιμάζει σπουδαία πράγματα (Νέα Λυρική, Βιβλιοθήκη).
  • Ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, παρότι εκτρέφει φράντζα, είναι εξαιρετικά δραστήριος και αποτελεσματικός. Στο κατά τ' άλλα φιλέττο του Τροκαντερό, δημοτική έκταση, κατασκευάσθηκε τη πιέσει του και δαπάναις Λάτση, η μεγαλύτερη Παιδική Χαρά της Ελλάδας με δωρεάν είσοδο.

Κατόπιν τούτων, είμαι ελαφρώς αισιόδοξος :rolleyes:

  • 2 weeks later...
Posted
θα δώσουν ένα σωρό λεφτά για να φτιάξουν μουσείο στο Liberty -αλήθεια, είναι δυνατόν να συνυπάρξουν αυτά τα 2 μουσεία?
Σύμφωνα με το σχέδιο της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων, το οποίο όμως δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, για το πλωτό μουσείο υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί ένας όμιλος - λέσχη φίλων του πλοίου, ο οποίος και θα αναλάβει τη συντήρησή του και ο οποίος δεν θα συνδέεται με την ΠΕΠΕΝ. Ηδη έχει ζητηθεί το πλοίο όταν θα είναι έτοιμο να «δέσει» δίπλα ή κοντά στο «Αβέρωφ» στο Φάληρο.
Κατόπιν τούτων, είμαι ελαφρώς αισιόδοξος :rolleyes:

Κατόπιν τούτων Γεώργιε, δεν θα πρέπει να διατηρείς πλέον και την παραμικρή αισιοδοξία.;)

Posted

Νομίζω και αν κάνω λάθος διορθώστε με, αλλά όταν λένε οτι το Liberty θα είναι ένα πλωτό μουσείο δεν νομίζω οτι εννοούν οτι θα έχει μέσα ιστορικά αρχεία της Ελληνικής ναυτιλίας αλλά μια ιστορική αναδρομή στα συγκεκριμένα πλοία.Με τη λογική αυτή μπορούμε άνετα να θεωρήσουμε και τον Αβέρωφ μουσείο.Πέρα απο αυτό και από τη στιγμή λοιπόν που το έργο της ανέγερσης προχωράει εγώ είμαι αισιόδοξος και ανυπομωνώ να δω το έργο αυτό ολοκληρωμένο γιατι και για τους λόγους που είπε ο georgios express θα βοήθησει πολύ στην ανάπτυξη της περιοχής και θα μας αναδείξει με τον καλύτερο τρόπο την λαμπρή ιστορία της Ελληνικής ναυτιλίας.

  • Nick the Greek changed the title to Νέο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...