Dimitris Galon Posted September 11, 2008 Posted September 11, 2008 Ως μέλος του φόρουμ του ιστότοπου shipfriends και της καταδυτικής ομάδας του K.D.E., θα ήθελα να σας πληροφορήσω ότι από τις 21 έως στις 30 Σεπτεμβρίου 2008 η ομάδα του Kea Dive Expedition, εφοδιασμένη με άδεια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, θα βρίσκεται στην Τζιά καταδυόμενη στο από εμάς αποκαλούμενο «Άγνωστο Ναυάγιο της Κέας». Ο τίτλος του ναυαγίου είναι προγραμματικός και δίνει συνοπτικά τις συντεταγμένες προσέγγισης της ομάδας μας σε ένα ιστορικό αντικείμενο, η ταυτότητα του οποίου παραμένει για μας ad hoc «άγνωστη», καθώς αρχή μας αποτελεί η θέση ότι η ταυτότητα του μπορεί να ανακαλυφθεί μόνο μετά από επισταμένη και εμπεριστατωμένη έρευνα πεδίου. Η ομάδα μας –η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Κέας, του Eργαστηρίου Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, και του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αυτοδυτών ΤΗΘΥΣ-, θα προσπαθήσει να ερευνήσει, ταυτοποιήσει και τεκμηριώσει, με ιστορικό και επίκαιρο φωτογραφικό υλικό και ντοκουμέντα το βυθισμένο πλοίο το οποίο βρίσκεται σε όρθια θέση, στο βάθος των 70 μέτρων. Ένα σημαντικό στοιχείο της αποστολής είναι η μέχρι τώρα πραγματοποιηθείσα έρευνα, η οποία εξόπλισε με την ανάλογη ιστορική γνώση την ομάδα του K.D.E., έτσι ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει στους στόχους που έχει θέσει, με πρωτεύοντα ανάμεσα τους την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ναυτικής ιστορίας της πατρίδας μας, όπως αυτή διαδραματίστηκε κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα σενάρια που προέκυψαν σε σχέση με την ταυτότητα του ναυαγίου, καθώς και η ανάλογη έρευνα, αναπτύσσονται με λεπτομέρειες και τεκμήρια στην επίσημη ιστοσελίδα του K.D.E., η οποία εμπεριέχει επιπρόσθετες πληροφορίες για την αποστολή και για την ομάδα που την απαρτίζει. Εκ μέρους της ομάδας του K.D.E. σας προσκαλώ να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας η οποία βρίσκεται αναρτημένη στον κόμβο www.keaexpedition2008.wordpress.com Κατά την διάρκεια της αποστολής θα πληροφορούμε τους αναγνώστες μας, σε καθημερινή βάση, με επίκαιρες πληροφορίες και φωτογραφίες για την πορεία των ερευνών. Σας ευχαριστώ Δ.Γ.
Orestis Posted October 3, 2008 Posted October 3, 2008 «Αυτό που αντικρύσαμε κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στην Κέα, ξεπερνούσε κατά πολύ τις προσδοκίες μας! Αντί για το βυθισμένο πλοίο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μήκους 133,5 μέτρων, που αναζητούσαμε, ήρθαμε τετ α τετ μ΄ ένα ακόμα μεγαλύτερο, τεράστιο ναυάγιο του 1916, από τα λίγα υπερωκεάνια που μπορεί να βρει κανείς σήμερα από εκείνη την περίοδο». «Κυνήγησαν» στον βυθό την Ιστορία, ώσπου έβγαλαν λαβράκι! Επτά ερασιτέχνες δύτες τεχνικής κατάδυσης, που βούτηξαν με δικά τους έξοδα επί τετραήμερο στα νερά της Τζιας στο... κατόπι του χαμένου υπερωκεάνιου «Μ/S Τheophile Gautier», έχουν πλέον να το λένε πως έστω και συμπτωματικά το ναυάγιο που αναζητούσαν αποδείχτηκε «θησαυρός». Μπροστά τους, σε βάθος 70 μέτρων, είχαν απρόσμενα ένα ολόκληρο «θηρίο» 180 μέτρων, με εκτόπισμα 12.300 τόνων: το κουφάρι ενός άλλου, επίτακτου γαλλικού υπερωκεάνιου, του «S/S Βurdigala», με τον βαρύ οπλισμό του ακόμα και σήμερα ορατό! «Εντοπίσαμε δύο πολύ μεγάλα πυροβόλα στην πρύμνη κι άλλα τρία στην πλώρη του. Παντού, ακόμα και στην υπερκατασκευή του, βρήκαμε διάσπαρτες οβίδες και κάλυκες που μαρτυρούν ότι πιθανότατα το πλοίο αυτό έδωσε μάχη προτού βυθιστεί από τορπίλη του γερμανικού υποβρυχίου “U-73” τον Νοέμβριο του 1916, μόλις επτά ημέρες πριν από τη βύθιση του “Βρετανικού”- αδελφού πλοίου του “Τιτανικού”- σχεδόν στην ίδια περιοχή», λέει στα «ΝΕΑ» ο 50χρονοςΔημήτρης Γκαλών, εκ των δυτών της αποστολής του Κea Dive Εxpedition (ΚDΕ - Καταδυτική Αποστολή στην Κέα). Αντιμέτωποι με την ευχάριστη έκπληξη, ο ίδιος και το υπόλοιπο καταδυτικό γκρουπ πήραν, όπως περιγράφει, γεύση από σινεμά, απόλαυσαν υποβρύχιες σκηνές βγαλμένες από Χόλιγουντ. «Νιώθεις ένα δέος εκεί κάτω, στο μυστήριο του ναυαγίου· σε συγκλονίζει η ίδια η συνάντησή σου με την Ιστορία! Από εκεί και πέρα, βέβαια, ασυναίσθητα γεννώνται και μια σειρά από ερωτήματα: “Είναι αυτό το πλοίο που ψάχνω; Μήπως είναι κάποιο άλλο; Τι πρέπει να κάνω τώρα;”. Έχει, δηλαδή, άφθονο σασπένς η εξερεύνηση. Στην πράξη, προσδιορίσαμε τα χνάρια της πλώρης και της πρύμνης, το κόψιμο- ρήγμα του ναυαγίου στη μέση του, στο μηχανοστάσιο», σημειώνει. Τριπλό θρίλερ πριν από την ανακάλυψη ΤΑ ΙΧΝΗ του ιστορικού υπερωκεάνιου στον βυθό, κοντά στις βορειοδυτικές ακτές της Κέας, αποτύπωσε αρχικά πέρυσι τον Νοέμβριο ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Ωκεανογραφίας κ. Γιώργο Παπαθεοδώρου. «Εντοπίσαμε τυχαία, με τον ηχοβολιστή πλευρικής σάρωσης (side scan sonar), το άγνωστο μέχρι πρότινος ναυάγιο. Διακρίναμε, πως το πλοίο στέκεται ακόμα σε όρθια, καλή θέση πάνω στον πυθμένα. Ωστόσο, τα δύο κατάρτια του έχουν πέσει, ενώ γύρω του απεικονίζεται ένα εκτεταμένο πεδίο συντριμμιών, που πρέπει περαιτέρω να ερευνηθεί», αναφέρει ο καθηγητής. Έπειτα από σχετική άδεια υπό την αιγίδα του Δήμου Κέας, του Εργαστηρίου Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου Πατρών και του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αυτοδυτών «Τηθύς», το διάστημα 21-30/9 πανεπιστημιακοί και αυτοδύτες βρέθηκαν στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Τζιας: οι πρώτοι για μεγαλύτερης ευκρίνειας ηχογραφίες- ψηφιακές απεικονίσεις του ναυαγίου και οι τελευταίοι για βουτιές- εικόνες του από πρώτο χέρι. Αμφότεροι, διαψεύστηκαν στις αρχικές εκτιμήσεις τους, καθώς πίστευαν πως είχαν να κάνουν με το βυθισμένο από γερμανικό υποβρύχιο το 1941 επίτακτο ιταλικό επιβατηγό «S/S Citta di Τripoli», μήκους 96,3 μέτρων. Περαιτέρω, όμως, έρευνα κατέδειξε ότι το βυθισμένο πλοίο είχε μήκος μεγαλύτερο! Ωστόσο, ούτε και για το γαλλικό επιβατηγό «Μ/S Τheophile Gautier», των 133,5 μέτρων, τελικά επρόκειτο. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Παπαθεοδώρου, «όπως όλα δείχνουν, επιτέλους το έως τώρα επονομαζόμενο και“άγνωστο ναυάγιο της Κέας” τώρα ΄βαπτίζεται” με το όνομα του “S/S Βurdigala”!». Τα Νέα
Orestis Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 Εδώ μπορείτε να δείτε ένα πολύ όμορφο video από την κατάδυση στο ναυάγιο.
Dimitris Galon Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 (edited) Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Ορέστη. Δυστυχώς η έρευνα στα αρχεία και οι δουλειές με κράτησαν μακριά από το φόρουμ για πολύ καιρό και από ότι φαίνεται αυτό θα συνεχιστεί καθώς προετοιμάζουμε μια καινούργια αποστολή στο S/S Burdigala τώρα πιά (πρώην S/S Kaiser Friedrich) για την άνοιξη του 2009. Έχω περάσει τους τελευταίους μήνες σκληρά εργαζόμενος στις βιβλιοθήκες και στα αρχεία του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πρέπει να αναφέρω ότι αυτό το κάνω μετά την δουλειά μου και στο ελεύθερο χρόνο μου, οπότε ελπίζω στην κατανόηση των μελών του φόρουμ για την μακρόχρονη απουσία μου. Πάντως τα αποτελέσματα της έρευνας είναι εκπληκτικά, καθώς ρίχνουν φως όχι μόνο για τις συνθήκες βύθισης του S/S Burdigala αλλά και για το HMHS Britannic, το οποίο βυθίστηκε μια εβδομάδα αργότερα από το πλοίο που ανακάλυψε η ομάδα μας. Ευελπιστώ ότι σε λίγους μήνες (σίγουρα πριν την έναρξη της καινούργιας αποστολής) θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε τον νέο μας ιστότοπο, με τον γενικό τίτλο „S/S Burdigala Project“, ο οποίος απευθύνεται σε όλους όσους ενδιαφέρονται για την ναυτική ιστορία και τις ιδιαίτερες συνθήκες κατά την διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Σκοπός της νέας σελίδας μας είναι η παροχή ιστορικών πληροφοριών, η παρουσίαση ιστορικών φωτογραφιών και πλάνων, η ανάλυση και παρουσίαση ιστορικών ντοκουμέντων, καθώς και η παράθεση φωτογραφιών και περιγραφών του ναυαγίου ως έχει σήμερα. Ελπίζουμε να βοηθήσουμε με την εργασία μας αυτή αφ΄ ενός την περαιτέρω ιστορική έρευνα, αφ΄ ετέρου να ευαισθητοποιήσουμε το κοινό για την ιστορία και τους „θησαυρούς“ που βρίσκονται μέχρι σήμερα στους βυθούς της πατρίδας μας. Υ.Γ. Ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα να δω ότι το ποστ μου έλαβε εύσημα. "This Post Won The Nomination Contest" :-) Κάτι που ξέχασα. Στο τεύχος 188, Δεκεμβρίος 2008, του περιοδικού Εφοπλιστής, υπάρχει εκτενές άρθρο για την αποστολή στην Κέα και το πρώην "Άγνωστο Ναυάγιο της Κέας", νυν S/S Burdigala. Edited December 3, 2008 by Earl Granville 2 σε 1
aiolosii Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Eστω και καθυστερημενα και τα δικα μου συγχαρητηρια για την ολη προσπαθεια. Αν εχεις χρονο θα ηταν ενδιαφερον να μαθουμε και τα περι βουτιας καθοτι το βαθος δεν ηταν λιγο. Παντα τετοια παιδια
Dimitris Galon Posted December 4, 2008 Author Posted December 4, 2008 Eστω και καθυστερημενα και τα δικα μου συγχαρητηρια για την ολη προσπαθεια.Αν εχεις χρονο θα ηταν ενδιαφερον να μαθουμε και τα περι βουτιας καθοτι το βαθος δεν ηταν λιγο. Παντα τετοια παιδια Ευχαριστούμε πολύ aiolosii Το ναυάγιο εκτείνεται από τα 70 έως τα 50 μέτρα, όπου βρίσκεται τα ρηχότερο σημείο του. Οι καταδύσεις μας είχαν ένα μέσω βάθος γύρω στα 65 μέτρα και διάρκεια από 20 έως 30 λεπτά της ώρας. Για την αποφυγή της νάρκωσης αζώτου χρησιμοποιήσαμε για αναπνεύσιμο αέριο στον βυθό μίγμα ηλίου, οξυγόνου, αζώτου σε αναλογία 18% οξυγόνο, 45% ήλιο και 37% άζωτο, το οποίο λέγεται trimix λόγω των τριών αρχικών αερίων που περιέχει. Για τις στάσεις αποσυμπίεσης χρησιμοποιήσαμε εκτός του αερίου βυθού, δυο επιπλέον είδη αερίων, ένα υπεροξυγονομένο μίγμα με αναλογία 50% οξυγόνο και 50% άζωτο (γνωστό και σαν Nitrox 50), για τις στάσεις ανάμεσα στα 21 μέχρι και τα 9 μέτρα, και στην τελευταία στάση των 6 μέτρων, η οποία είναι και η πιο μακροσκελής, καθαρό οξυγόνο. Χρονικά τώρα. Για μια κατάδυση με χρόνο βυθού 30 λεπτά παραμονής στο ναυάγιο, είχαμε συνολικό καταδυτικό χρόνο (χρόνος παραμονής στο ναυάγιο + χρόνος κατάδυσης και ανάδυσης + στάσεις αποσυμπίεσης) γύρω στα 110 λεπτά. Η κατανομή των αερίων έγινε σε πέντε φιάλες που έφεραν επάνω τους οι δύτες. Οι δυο από αυτές, οι οποίες είναι ενωμένες με τσέρκια και manifold, ήταν για τις καταδύσεις των 30 λεπτών 15 λίτρα έκαστη. Άρα και οι δυο μαζί 30 λίτρα με πίεση στα 210 bar, περιείχαν 6300 λίτρα αέριο βυθού το λεγόμενο bottom gas. Για την επάρκεια σε περίπτωση απώλειας αερίου βυθού και για λόγους ασφαλείας, προστέθηκε και μια τρίτη φιάλη 11,5 λίτρων και πλάγιας αγκίστρωσης, με bottom gas, την οποία ανέπνεαν πρώτα οι δύτες και μετά γύρναγαν στις διπλές που κουβαλούσαν στην πλάτη. Δηλαδή ο κάθε δύτης είχε 8.700 λίτρα αέριο βυθού για την κατάδυση του. Μια τέταρτη φιάλη 11,5 λίτρων πλάγιας αγκίστρωσης (περιεκτικότητα 2.300 λίτρα), περιείχε το υπεροξυγονομένο μίγμα με 50% Ο2 και μια πέμπτη 5,6 λίτρων (πλάγιας αγκίστρωσης και περιεκτικότητας 1.000 λίτρων) περιείχε καθαρό οξυγόνο. Για τις ρηχότερες καταδύσεις και για τις καταδύσεις με μικρότερο χρόνο βυθού, χρησιμοποιήθηκαν διπλές μπουκάλες πλάτης των 12 λίτρων αντί των 15. Όλες οι υπόλοιπες μπουκάλες πλάγιας αγκίστρωσης παρέμειναν ως είχαν. Ελπίζω να βοήθησα και να έγινα κατανοητός.
Dimitris Galon Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Αγαπητοί φίλοι του φόρουμ Shiepfriends, μετά την μεγάλη επιτυχία της αποστολής του K.D.E., και την βαθιά ιστορική έρευνα που πραγματοποίησε η ομάδα μας κατά την διάρκεια του χειμώνα 2008/09, σας καλούμε να επισκεφθείτε την νέα μας ιστοσελίδα στον διαδικτυακό κόμβο: www.keadive.gr Στην ιστοσελίδα μας, -η οποία αναφέρεται στην νέα μας αποστολή και βρίσκεται καταχωρημένη κάτω από τον προγραμματικό τίτλο S/S Burdigala Project 25 Μαίου – 6 Ιουνίου 2009-, θα βρείτε θέματα τα οποία όχι μόνον ρίχνουν φως στην ιστορική υπόσταση του ναυαγίου, αλλά και το προσεγγίζουν σε σχέση με τον ρόλο του σαν θαλάσσιο οικοσύστημα. Όπως και στις προηγούμενες αποστολές, έτσι και σε αυτή θα υπάρξει καθημερινή κατατόπιση (ημερολόγιο καταδύσεων), η οποία θα πληροφορεί για την πορεία των ερευνών και για την γενική καταδυτική δραστηριότητα. Τα κείμενα της κατατόπισης θα συνοδεύονται, ως συνήθως, με φωτογραφίες και βίντεο. Θα χαρούμε πολύ να σας έχουμε κοντά μας, έστω και μέσω διαδικτύου. Σας ευχαριστούμε πολύ για την εμπιστοσύνη σας και για την υποστήριξη σας. Δημήτρης Γκαλών, εκ΄ μέρους της ομάδας του S/S Burdigala Project
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now